EYEWEARTRENDS & RECRUITMENT VIERT 10 JARIG JUBILEUM

In februari 2025 viert Eyewear Trends & Recruitment haar 10-jarig jubileum. Wat begon als een sprong in het diepe als salesagent in monturen voor de zelfstandige opticiens, is uitgegroeid tot een unieke combinatie van vertegenwoordiging en recruitment in de optiekbranche. Oprichtster en eigenaresse Barbara de Blok blikt terug op haar reis, deelt inzichten over de markt en vertelt over haar plannen voor de toekomst.

Barbara begon haar carrière in de optiekbranche in 2008 als vertegenwoordiger bij een grote leverancier. “Het was een geweldige leerschool”, vertelt ze. “Maar na een aantal jaren voelde ik de behoefte om het anders te doen, op mijn eigen manier.”

Een exclusief portfolio

De merken die Eyewear Trends & Recruitment vertegenwoordigt zijn exclusief voor de zelfstandige opticiens. “Tree Spectacles, Martin & Martin en de collecties van OPO Scandinavia (Studio Eyewear, Kunoqvist, WESC en Young) zijn stuk voor stuk merken die van toegevoegde waarde zijn voor zelfstandige opticiens. Ze bieden unieke designs en gunstige condities, maar zijn ook bewust bezig met duurzaamheid. Dat vind ik belangrijk.” De exclusiviteit van de merken is volgens Barbara een belangrijk voordeel. “Ze geven zelfstandige opticiens de kans om zich te onderscheiden van grote ketens.”

“Wat de merken verder kenmerkt? Tree Spectacles biedt verfijnd Italiaans design van acetaat en Japans titanium in een kleurrijke en eigen stijl, terwijl Martin & Martin tijdloze monturen biedt van bio-acetaat, handgemaakt in Duitsland, met zelfs opties voor private label. KunoQvist onderscheidt zich door kleurrijk Scandinavisch design in voornamelijk metaal met gedurfde details en Studio Eyewear biedt exclusieve, expressieve monturen voor dames. WESC Eyewear richt zich op een jong, trendy publiek met monturen van ECO-Acetaat en tot slot biedt Young kinder- en tienermonturen aan met een garantie van twee jaar op onderdelen en een donatie aan het diabetesfonds per verkocht montuur.”

De stap naar Optiek Personeel

In juni 2019 kwam er een tweede dimensie bij het werk van Barbara: recruitment.

“Mijn oprechte interesse in mensen en het ondersteunen van optiek ondernemers in hun zoektocht naar personeel geeft mij enorme voldoening”, vertelt ze. Met Optiek Personeel helpt Barbara werkgevers bij het vinden van de juiste medewerkers, van leerling-opticiens tot optometristen en accountmanagers. Ook tijdelijke oplossingen, zoals zzp’ers, behoren tot de mogelijkheden. “Ik ontzorg ondernemers volledig”, legt ze uit. “Van het schrijven en plaatsen van de vacature en het maken van een filmpje van de winkel tot het begeleiden van het hele proces, totdat de handtekening is gezet.” Op de vraag hoe ze precies te werk gaat, antwoordt Barbara: “Ik werk graag vanuit mijn gevoel en luister goed naar de wensen en ambities van zowel werkgevers als kandidaten. Het draait om de juiste match en daar neem ik de tijd voor.” Ze werkt daarbij met het DISC-model om persoonlijkheden en werkwijzen beter te begrijpen. “Dit helpt om niet alleen op kwalificaties, maar ook op cultuur en samenwerking te matchen.”

Toekomstplannen

Wat de toekomst brengt? Barbara heeft duidelijke ambities. “Doorgaan met deze mooie combinatie van monturen en recruitment en het bouwen van duurzame samenwerkingen. Voor Eyewear Trends betekent dat het versterken van mijn partnerschappen en voor Optiek Personeel het verder uitbreiden van mijn netwerk en bemiddelingen. Mijn doel is om altijd van waarde te zijn voor zowel de zelfstandige optiekondernemers als de werkzoekenden in deze mooie branche.” 

Meer informatie:
Eyewear Trends & Recruitment
Barbara Blok: Tel. +31 (0)6 41209774

www.optiekpersoneel.nl